Uvod Technicke informacie Disky

Technické informácie o diskoch

6,5 J x 15 5x112x57

6,5 šírka ráfiku v palcoch
J tvar pätky ráfika
16 menovitý priemer ráfika v palcoch
5x112 PCD (rozteč) - počet dier (5) x priemer roztečnej kružnice v mm (112)
57 Center bore (CB) - vŕtanie stredového otvoru v mm
ET50 zális v mm, čim je väčší, tým je koleso ďalej schované pod blatníkom a opačne, čím je menší, tým je menej schované


Údaje sa v TP nachádzajú vo vnútri na pravej strane hore - riadok 42 Rozmer ráfikov na náprave. Alternatívu Vašich diskov nájdete vo vnútri na pravej strane dole - riadok Ďaľšie úradné záznamy.

Šírka ráfika
• je uvedená v palcoch
• môže sa líšiť od originálnych diskov i od hodnôt uvedených v technickom preukaze

Priemer ráfiku
• tzv. menovitý - t.j. musí byť rovnaký, ako priemer použitej pneumatiky v palcoch
• do technického preukazu je možné zapísať aj väčšie kolesá, po zakúpení príslušného certifikátu

PCD - rozteč
• udáva počet dier na disku x priemer roztečnej kružnice v mm, napr. 5x112
• nenachádza sa v technickom preukaze 
• pre niektoré vozidlá (napr. Alfa Romeo, Fiat) sa nevyrábajú všetky disky v presnej rozteči (5x98), ale montujú sa disky s roztečou 5x100 pomocou príslušenstva na zmenu rozteče (tzv. „plávajúce šróby“)

Center bore - stredový (strediaci) otvor
• nie je uvedený v technickom preukaze
• u väčšiny diskov je univerzálny (väčší) a vymedzuje sa na potrebný priemer pomocou tzv. vymedzovacích krúžkov
• príklad: pre automobil VW alebo Skoda dostanete vymedzovací krúžok s vnútorným priemerom 57,1 mm a s vonkajším priemerom zhodným s otvorom disku. Tento krúžok sa do otvoru v disku nasadí pri montáži

ET – zális
• je to vzdialenosť medzi rovinou prechádzajúcou stredom disku a rovinou dosadacej plochy disku; udáva sa v milimetroch; čím väčšia je kladná hodnota ET, tým viac je koleso schované v blatníku; čím väčšia je záporná hodnota ET, tým viac koleso vystupuje z blatníka (určuje koľko bude koleso „schované“ pod blatníkom)
• môže sa líšiť od hodnôt v technickom preukaze, ale len v určitej tolerancií.
• viac informácii o ET sa dozviete tu

Skrutky, matice
• naša spoločnosť Pneudom ich dodáva ku všetkým hliníkovým diskom zdarma (výnimku tvoria presné vŕtané disky a príslušenstvo na zmenu rozteče)
• pre montáž presne vŕtaných diskov sa používajú originálne skrutky
• doporučujeme objednať si ku každým hliníkovým diskom poistné príslušenstvo (sada obsahuje 4 matice alebo skrutky, do každého disku sa montuje jeden kus, ktorý výrazne komplikuje až znemožňuje demontáž diskov bez špeciálneho nadstavca, ktorý je nutné mať vo vozidle)
• k diskom ANZIO, ALUTEC a BROCK dodávame okrem príslušenstva na namontovanie disku aj poistné príslušenstvo zdarma

Vymedzovacie krúžky
• slúžia k zredukovaniu univerzálneho stredového otvoru v disku na presný priemer Vášho vozidla
• sú súčasťou príslušenstva, pokiaľ sú k montáži diskov na Vaše vozidlo potrebné (niektoré disky majú stredový otvor zhodný s Vaším vozidlom a krúžky nie sú potrebné)

Príslušenstvo na zmenu rozteče, tzv. „plávajúce šróby“
• špeciálne príslušenstvo pre montáž napr. diskov s roztečou 5x100 na Alfa Romeo (5x98)
• umožňuje zmenu o 1-2 mm (5x98/5x100 – Alfa Romeo, Fiat, Lancia; 5x100/5x112 – Opel, Saab)
• za toto príslušenstvo sa pripláca
• táto montáž je úplne v poriadku a homologovaná
• skrutky nemajú pevnú dosadaciu plochu, ale nalisovanú pohyblivú podložku s excentrickým stredom

 
iv>